Sista dagen på Knowlyweek som varit superkul. Vilken lyx att få starta dagen med ett fokus på lärande. Tack Michel Westher och alla andra som jag fått förmånen att samtala med – ingen nämnd ingen glömd.
Idag sattes frågan på sin spets när Charles Jennings – gudfadern av 70/20/10 modellen pratade om riktigt lärande, vad modellen inte är och vad modellen är? Som vanligt blev det massor av frågetecken. Vad lärande är finns egentligen ingen riktig definition som alla är överens om. Jag lutar åt att lärande kan definieras som
”We define learning as the transformative process of taking in information that—when internalized and mixed with what we have experienced—changes what we know and builds on what we do. It’s based on input, process, and reflection. It is what changes us” [Bingham & Conner 2010]
För mig är det viktigt med transformeringen, ett riktigt lärande får individen att förflytta sig och här är jag inte helt säker på att 70/20/10 modellen är den bästa förklaringen men det skall sägas att jag och Charles inte definierar lärandet på samma sätt. Vi är troligen inte överens om vad syftet med lärandet är.
Charles är intresserad av vad han kallar performance vilket betyder att vi startar med att definiera målet med lärandet utifrån resultatet – vi vill ha en 3 % ökning i försäljningen. Mitt lärande är mer en resa och där vi inte alltid kan veta var målet är. Att vi dock behöver ha ett mål är vi överens om. Att lära sig i vardagen är superviktigt och ett lärande på en arbetsplats kräver att vi skapar en kultur där det finns reflektion över vad vi gör. Genom att få möjlighet att samtala kring vad vi gör kan förstärka lärandet. Jag vill helst inte se lärande som något som bara gör att någon annan kan göra det jag gör. Det skulle jag kalla träning.
Den sista tanken jag vill dela med mig av är – var är the tipping point i lärandet? Är det i vardagen, är det i den sociala interaktionen eller är det i det formella lärandet. För att lärandet skall kunna ske i vardagen tror jag att det formella lärandet måste ge verktyg för det vardagliga lärandet. Reflektionsmallar, tankekort, frågekort, after action reviews kan vara exempel på sådana verktyg. Med detta på plats kan lärande ske i vardagen men att det spontant skall ske utan varken verktyg eller struktur det tror jag inte på framförallt inte om det skall vara ett lärande mot ett resultat som vi vill se.
Kanske missförstår jag honom, kanske har jag en annan ingång, kanske är jag för filosofisk men så tänker jag.
Reflektion efter deltagande i http://www.knowly.se Knowly och prestation av Charles Jennings.
